Monday 11 June 2012

Makan Gaji??

Setiap tahun pra graduan bersorak kegembiraan taktala selesai sahaja menamatkan pengajian mereka di universiti masing-masing.Memakai jubah konvokesyen dan menerima segulung ijazah berdiri dan lalu di atas pentas yang tidak sampai 5 minit.Perasaan itu terukir di balik setiap senyuman beserta tangis kegembiraan bersama orang tua mereka setelah selesai upacara konvokesyen tersebut. Semua menyatakan mereka sudah merdeka! Iyah merdeka daripada segala tugasan-tugasan, merdeka daripada peperiksaan-peperiksaan yang kejam yang mana telah membuat mereka  hampir separuh mati untuk menghadapinya.

Namun ada sesuatu yang mereka tidak sedar. Ada lagi benda yang paling kejam berbanding dengan apa yang pernah mereka lalui semasa di dunia universiti. Dunia luar! iyah benar dunia realiti, itulah sesetengah orang menggunakan istilah "reality bite". Pengakhiran kepada suatu permulaan. Berakhir di peringkat universiti merupakan permulaan kepada suatu penghidupan realiti yang baru.

Sementara mereka baru sahaja melangkah keluar daripada kandang kucing dan melangkah masuk ke dalam hutan yang di penuhi segala macam jenis binatang seperti ular,harimau,buaya ,yang berbisa dan beracun dan segala macam lagi yang aneh-aneh di dalam hutan.

 Itulah gambaran seorang graduan yang baru sahaja selesai menamatkan pengajian mereka.

Menurut satu survey yang di buat di tokyo, graduan yang baru sahaja menamatkan pengajian mereka dengan jayanya menghadapi satu masalah stress yang sangat serius berbanding semasa mereka duduk di meja peperiksaan akhir mereka semasa di universiti.

Kenapa mereka STRESS!? kerana mereka tidak mendapat pekerjaan.

Semakin hari semakin banyak graduan yang dilahirkan, dan bersaing untuk mendapatkan pekerjaan. Namun dalam 10000 orang yang telah tamat pengajian hanya ada 100 kekosongan jawatan yang perlu diisi. Bayangkan ? Kemana yang lain harus pergi?? 9900 orang masih mencari-cari pekerjaan dan bersaing sesama sendiri untuk mendapatkan tempat. Sehingga ada yang terdesak untuk bekerja apa sahaja , rela di bayar dengan gaji yang rendah tidak setimpal dengan segulung ijazah yang mereka miliki. Mengapa? tiada pilihan ? kena teruskan hidup tiada kerja tiada wang ..tiada wang tiada makan?? kerja hingga lewat malam mengharapkan OT , kesihatan pula semakin menurun nah inilah yang dikatakan kejam. Kejam kerana sanggup membiarkan diri untuk menjadi hamba kepada beban kerja.

Berbalik kepada kisah kehidupan para pekerja di Jepun. " Setiap hari hidup dalam kegelisahan dan mengerikan "  kata Ikezaki,seorang graduan yang bekerja dengan gaji ¥75.000/bulan  " Ketika saya memikirkan tentang masa depan saya , saya tidak boleh tidur pada waktu malam " ujar beliau.

Hal ini kerana kebanyakan syarikat-syarikat di Jepun lebih mementingkan keuntungan dan mengeksploit tenaga para graduan-graduan yang baru tamat pengajian mereka di universiti.

Maka terciptalah "SALARY MAN"  orang yang hidup yang hanya bergantung kepada gaji setiap hujung bulan semata-mata. Salary = Gaji , Man = Orang . atau lebih dikenal sebagai Orang Makan Gaji. Kerja separuh mati, tanpa kepastian tentang masa depan mereka dan berdoa setiap hari agar tidak di buang kerja.

Kerana STRESS inilah tercipta satu istilah baru yang dipanggil sebagai KAROSHI . Apa itu KAROSHI ?
Bermakna mati di tempat kerja, atau kematian stress di tempat kerja. Dari saat mula hingga akhir hayat di tempat kerja.Kematian yang diakibatkan daripada terlalu stress di tempat kerja.Tahap kesihatan menurun kerana terlalu obses dengan kerja dan akhirnya mati sakit kerana terlalu bekerja.

Jika difikirkan secara logik, memang agak menyedihkan tetapi itulah hakikatnya.Itulah kejadian yang berlaku kerana mengabdikan diri dengan kerja.

Kerana terlalu seriusnya permasalahan ini pemerintah Jepun telah melakukan bermacam-macam cara untuk mengatasi masalah ini. Mengadakan satu nombor telefon khas untuk menerima panggilan daripada para pekerja-pekerja ini untuk satu medium bagi mereka meluahkan perasaan mereka. Buku untuk menangani stress di tempat kerja, tidak kurang juga meminda satu polisi untuk membayar sejumlah wang pampasan kepada janda/anak-anak yang ditinggalkan akibat mati kerana karoshi ini.

Menurut satu data daripada pemerintah Jepun 2.207 kes bunuh diri pada tahun 2007 , 672 daripadanya adalah kerana beban kerja yang terlalu banyak.Kes Karisho yang terkenal adalah Kenichi Uchino ,pada tahun 2002 seorang manager Quality Control yang berusia 30 tahun bekerja dengan salah satu syarikat permotoran yang terkenal Toyota.

Dikhabarkan beliau telah bekerja selama 80 jam selama 6 bulan berturut-turut tanpa gaji lebih masa dan tidak di bayar bonus , Akhirnya pengsan di tempat kerja. Dikejarkan ke hospital dan mati di hospital sejurus kemudian.

Pada awalnya niat salary man itu adalah baik , membantu untuk memajukan lagi perniagaan bos mereka. Bekerja lebih masa tanpa berkompromi dengan bos mengharapkan suatu hari nanti mereka akan mendapat kenaikan pangkat, tetapi pada hakikatnya itu adalah suatu yang tidak mungkin akan terjadi.

Disini ditunjuk 1 jadual bagi "SALARY MAN"

06:30 = Bangun dari tidur
07:30 = Berangkat ke tempat kerja ( berjalan kaki/menaiki kereta/motor/subway)
08:50 = Sekurang-kurangnya sudah tiba di pejabat
09:00 = Morning Briefing dengan supervisor/exec/manager
09:10 = Mulai kerja
12:00 = Makan tengahari
13:00 = Sambung kerja
17:00 = Kerja lebih masa
20:30 = Keluar bersama bos jika ada
21:30 = Pulang ke rumah ( berjalan kaki/menaiki kereta/motor/subway)
22:30 = Sampai rumah, tengok tv,
23:00 = Tidur

Ulang dari Isnin hingga Jumaat. Kalau hari sabtu mungkin setengah hari, hujung minggu cuti jika ada yang bercuti pada hujung minggu.

Peraturan di pejabat.

1.Kalau bos cakap bumi berbentuk kotak, maka bentuk kotak lah ia,
2.Kalau dia berubah fikiran maka bumi berubah bentuk
3.Bos adalah raja
4.Pekerja baru akan cakap Bos adalah tuhan
5.Mesti hormat , hormat dan hormat dengan bos

Bekerja dengan ada orang di atas kita memang suatu yang tidak menyeronokkan lebih-lebih lagi apabila semua keputusan yang dibuat adalah dari orang atasan , orang bawahan hanya menurut sahaja. Itulah realiti sebenar di dunia luar yang penuh dengan dugaannya.

p/s: sampai bila mau makan gaji? tak kan mahu tunggu sampai umur 50 tahun baru fikir nak buat bisnes? kenapa tak dari awal fikir macam itu kan itu lebih baik..renung-renungkanlah. Kenapa nak cari bos..kenapa tak jadi bos ? Sebab mentaliti orang kita mereka nak benda yang senang..kerja habis bulan dapat gaji lebih senang di buat.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...